Blog

Stop op! -og træk vejret

Vi ved alle, at for at overleve er vi nødt til at trække vejret. Det sker helt automatisk via vores autonome nervesystem.
Cellerne har brug for ilt. Jo bedre og dybere du trækker vejret, jo mere ilt får cellerne og des mere optimale vilkår har de til bl.a. at producere energi. Hvilket vil sige, at du får mere energi, når du trækker vejret dybt.
Føler man sig nervøs, urolig eller stresset, er det ligeledes en god ide at trække vejret dybt.  I de situationer har man nemlig tendens til at trække vejret overfladisk. Når det sker, tror hjernen, at der er fare på færde og reagerer med at forstærke ubehaget.
Men du kan snyde hjernen.
Når du, i stedet for at fortsætte den overfladiske vejrtrækning, ændre dit åndedræt og begynder at tage langsomme dybe indåndinger gennem næsen og lange udåndinger gennem munden, tror hjernen at faren er ovre, og kan nu tillade kroppen at slappe af. Fortsæt med den dybe vejrtrækning et par minutter og du vil kunne mærke, hvordan nervøsiteten eller uroen langsomt forlader kroppen.
Det er dog en god ide at give dig selv et lille frikvarter et par gange om dagen. Blot 3-5 minutter pr. gang vil gøre en stor forskel på dit energiniveau og din indre fred.
Fordi du fortjener det!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *